A magyarságismeret alapjai
2007.11.06. 22:57
Mit mond a Biblia a testről, és az hogyan értendő?
Néhány hármasság, négyesség és „egy a kettő, három a négy”-esség.
A hármas tagolású emberkép.
Önismeret.
Mit mond a Biblia a testről, és az hogyan értendő?
„De mondhatná valaki: Mi módon támadnak fel a halottak? és minémű testtel jönnek ki?
Balgatag! A mit te vetsz, nem elevenedik meg, hanemha megrothadánd.
És abban, a mit elvetsz, nem azt a testet veted el, a mely majd kikél, hanem puszta magot, talán búzáét, vagy más egyébét.
Az Isten pedig testet ád annak, a mint akarta, és pedig mindenféle magnak az ő saját testét.
Nem minden test azon egy test, hanem más az embereknek teste, más a barmoknak teste, más a halaké, más a madaraké.
És vannak mennyei testek és földi testek; de más a mennyeiek dicsősége, más a földieké.
Más a napnak dicsősége és más a holdnak dicsősége és más a csillagok dicsősége; mert csillag a csillagtól különbözik dicsőségre nézve.
Épenígy a halottak feltámadása is. Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik romolhatatlanságban;
Elvettetik gyalázatosságban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtelenségben, feltámasztatik erőben.
Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Van érzéki test, és van lelki test is.
Így is van megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám megelevenítő szellemmé.
De nem a lelki az első, hanem az érzéki, azután a lelki.
Az első ember földből való, földi; a második ember, az Úr, mennyből való.
A milyen ama földi, olyanok a földiek is; és a milyen ama mennyei, olyanok a mennyeiek is.
És a miképen hordtuk a földinek ábrázatját, hordani fogjuk a mennyeinek ábrázatját is.
Azt pedig állítom atyámfiai, hogy test és vér nem örökölheti Isten országát, sem a romlandóság nem örökli a romolhatatlanságot.
Ímé titkot mondok néktek. Mindnyájan ugyan nem aluszunk el, de mindnyájan elváltozunk.
Nagy hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó trombitaszóra; mert trombita fog szólni, és a halottak feltámadnak romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.
Mert szükség, hogy ez a romlandó test romolhatatlanságot öltsön magára, és e halandó test halhatatlanságot öltsön magára. ” (1 Kor. 15. 35-53.)
Tehát át kell menni a halálon, csak úgy van feltámadás. De, mint már láttuk is, az anyagi test nem egyenlő a feltámadott testtel, és ez abból is következik, hogy a nem anyagi testből bármilyen testet felépíthetsz.
Van egy gyermekmondóka, mely így kezdődik: „Egy a kettő, három a négy”.
Gyermekmondókáinkat még a tudomány is a legrégebbi időkre vezeti vissza, és azt tartja róluk, az ősi tudás elemi hordozói! Ha tehát, a mondóka szövege összecseng néhány megállapításunkkal, az azt jelentheti, lényegi ismereteket találtunk!
A számosság kérdése is ilyen, mint arról később bővebben is szólok, most csak annyit: az egy, a kettő, és annak összege, a három, az égi világ számai, míg a négy a földi közeget, a teremtés anyagi síkját jeleníti. Sőt, olybá tűnik, azon okfejtésünk, miszerint minden alkotó rész önmagában is egy kettősség, pl. az Atya egyben Apai és Anyai arculattal is bír, arra is rámutat, hogy minden hármasság négyességgé bővíthető, vagyis minden ami égi, földre hozható. A fénytől, fényből való származtatása a világnak is igazolódni látszik, hiszen minden lényegi minőség, a mondóka szerint, kettős természetű. Ha tehát van látható fény, kell lennie láthatatlannak, ha van anyagi síkú fény, kell lennie nem anyagi síkúnak. Azt pedig mondanom sem kell, hogy az anyagi síkú fény a tudomány szerint is kettős természetű, mert részint hullám természetű (ez feleltethető meg a nem anyagi fénynek), részint korpuszkuláris (szó szerint testecske), részecske természetű. Ez is megerősíti: az, hogy a fény működteti az életet, nem véletlen. Azt is mondhatnám, így (is) jelen van bennünk és körülöttünk Isten!
Nézzünk hát néhány három a négyességet, hátha segít jobban megérteni Istent, s így önvalónkat!
A teremtés „tevékenységei”:
Isten gondolkodik
Isten nyugalomban + Isten megpihen
Isten teremt
Egy a kettő, a nyugalmi és a pihenő állapot, bár különböző az aktivitás foka.
A megnyilvánulás fázisai:
Megnyilvánulatlan Isten
ò
Megnyilvánult Isten
÷ ø
Atya Fiú
A Szent Háromság és az Élőlélek szent hármassága:
EGY Isten
ò
Szent Háromság
÷ ò ø
Atya Szent Lélek Fiú
Élőlélek
szent hármasság
÷ ò ø
Lélek Szellem Test
A teremtő hármasságának szintbéli sorrendisége:
Atya
÷ ø
Isten Fiú ð Szent Lélek
Az Atyától való a Fiú, és kettőjüktől való a Szent Lélek.
A teremtettek szintbéli sorrendisége:
Lélek
÷ ø
Szellem ð Test
A Lélek fölötte áll a Szellemnek, míg ketten irányítják a Testet.
A Szent Háromság arculatai:
Atya
÷ ø
Apa Anya
Fiú
÷ ø
Istenfiú Emberfia
Szent Lélek
÷ ø
Szentlélek Szentszellem
Apa (Abba)
÷ ø
Isten Fiú ð Szent Lélek
Apa (Abba)
÷ ø
Szent Lélek ð Isten Fiú
Földre születéskor megfordul a sorrend, a Szent Lélektől lesz a gyermek
Anya (Anna)
÷ ø
Szent Szellem ð Ember Fia
Lélek
Alapvetően a saját lélek és a bentlakó (bár ez szellemrész) kettőséről beszélhetek. A bentlakó lehet jó és rossz, ez utóbbi esetben megszállottságról beszélünk.
Szellem
tudatalatti - bizonyos kőrülmények közt hozzáférhető tudatrész
tudatos tudat - jelenleg hozzáférhető tudatrész, anyagba nyúló része az Ego
Test
anyagi - hús-vér
nem anyagi (melyekből annyi van, ahányat akarok) asztrál, éter, mentál ...stb.
Lélek - lényeg
Szellem - jellem
Test - tett
Ezek a szóösszefüggések, bár nem hangalakiak, csak hasonló hangzásúak, mégis sokatmondóak.
Példánk egy hímzésről való az ún. csiki-székely hímzéscsoportból (1. ábra). Itt most csak a három szint karakteres megjelenése és annak működési lehetőségeinek ábrázolása érdekes a számunkra. A „pipának”, meséink szerint, teremtő szerepe van (lásd: „A pipakupak gyermek” típusú meséket). Aki ismeri a leolvasás szabályait, az látja, hogy a „pipából” teremtődő virág/világ állapotszerű, míg a másik kettő folyamatot mutat. A kézzel teremtés lelki síkon ábrázolódik. Látható, hogy a „pipa szára” is belelóg a lelkiségbe és onnan hoz föl valamit a szellemiség szintjére, mintegy átlelkesítve a születendő minőséget. Erre mondja Jézus: „Mert a szívnek teljességéből szól a száj.”(Máté 12. 34.) Ide tartozó másik mondása: „A mik pedig a szájból jőnek ki, a szívből származnak...”(Máté 15. 18.)
Régen a mester szó szerint lelket adott minden egyes darabnak. Jézus azt mondja: „...Isten ezekből a kövekből is támaszthat fiakat...”(Lukács 3.8.; Máté 3. 9.). Ha pedig ott a lélek, hogyne lehetne benne élet is! Fláviusz azt írja, mikor Jézus meghalt a kereszten a jeruzsálemi templom bejárata fölötti kő is eltörött, és abból lelkek szálltak föl, örvendezve megszabadulásuknak. Ha a kőnek is lelke van, hogyne lenne egy személyre szabott, szívvel-lélekkel készített, szakrális használatra szánt tárgynak. A régiek ugyanis minden cselekedetükkel Istent szolgálták, ezért a teremtés folyamataiba beágyazott életet igyekeztek élni, együtt keltek és nyugodtak a fénnyel...stb. Erre használták tárgyaikat is, és ezért „díszítették” azt kozmikus jelekkel.
A szellemiség területének, a fejnek (2. ábra) hármas felosztását sem én találtam ki, de ezt például a fiziognómia is számon tartja. Idézet Gulyás Jenő István cikkéből[1]: „Ha szemben állva szemléljük az arcot, feltűnik, hogy három jól látható szakaszra, területre osztható fel... A felső rész, a homlok az értelmi képességeket, a szellemiséget jellemzi; az arcközép az alkalmazkodó képességet, a szocializációra való hajlamot mutatja; az áll területe az ösztönvilágot. Nem véletlen, hogy a középső terület a legfontosabb, hiszen úgy a szellemiséget, mint az ösztönvilág (ez itt a testiség területe) és energia ([1] Ezek a fizikai síkú energiák. A bioenergiától a szexuális energiákig.) harmóniáját képes összhangba hozni, koordinálni.”A lélek, a szellem és a test különféle szintű és fajtájú megjelenési formái közül néhány:
lélek szellem test
ò ò ò
isteni szeretet tudati kapocs fénytest
fény tudás forma
energia gondolat tett
lángoló csipkebokor lángnyelv Istenfiú
hang belső vezérlő tanító, példakép
fényes felhő turul, galamb ...stb. Emberfia
álom mélyalvás ébrenlét
Hold Nap Csillag
energia szint szellemi szint fizikai szint
Milyen az igazi szeretet? Sőt, mi a szeretet?
Dombi Ferencnek, Jézus, egyik alkalommal ezt válaszolta, valaki kérésére feltett kérdésére: „Mindenkinek mondom, amit mondok! Úgy szeretlek téged, ahogy senki mást a világon! Ha még valakit így szeretnék, kettő lenne belőled!” Vagyis mindenkit egyedi módon lehet csak helyesen szeretni!
Meg kell különböztetni azt, amit általában a szeretet alatt értenek az emberek, ami valójában egy érzelmi viszony.
Amikor azonban azt mondom: Isten lényegileg „tisztán” szeretet, másról beszélek. Ez a szeretet nem érzelem! Az csak kiválthatja megjelenését, éppen a lélek emelése által, ám az érzelmek kiválthatják a gyűlöletet is, éppen a lélek elnyomása által, ekkor sötét, vagy negatív erőről beszélhetünk, hiszen pont Isten és a szeretetfény hiányzik az erőből! Sőt a rosszul értelmezett szeretet is kiválthat gyűlöletet!
A szeretet tehát erő, s ezt az erőt fel kell szabadítani, ki kell árasztani! Ennek a kiárasztásnak a kulcsa az erkölcs. A lelkierőnek ez a szereteterő a legmagasabb szintje! Ez tartja meg a világot, bár annak fizikailag már el kellett volna pusztulnia!
Ez az erő arra való, hogy helyére tegye azt, akire irányul. Ez nem erőszakkal történik. Ám elég keményen, ha vállalom! Ez a vállalás nem elsősorban akaratomból, hanem cselekedeteim által nyilvánul, vagyis attól függ, mi van bennem. Az igazi szeretet tehát azt adja, amit az adott tudati és lelkiállapotban kapnom kell ahhoz, hogy helyesen döntsek, vagyis előbb helyes felismerésre jussak! Ezért kerülök ilyen-olyan helyzetekbe, látszólag vétlenül!
Számottevően negatív erőket csak erkölcstelenül tudunk felszabadítani! Ha valaki hibát követ el, az még nem erkölcstelen, és nem is szabadít fel valóban rossz negatív erőket, ha ezt nem rossz szándékkal teszi! Természetesen az indulatok, a félelmek, mind negatív erők és érzékelhetők is, de csak a tudatos rosszakarattól lesznek számottevő erőkké! Ám az is igaz: sok kicsi sokra megy! Ezért kell a butaságot, tudatlanságot megszüntetni! És ezért törekszik ma a sötétség ezt akadályozni! Helyes tudati tartalmat, nagyon nehéz rossz irányba befolyásolni, míg egy nagylelkű, de buta egyént, könnyű lelkesítéssel eltéríteni eredetileg jó szándékú tetteitől, vagy akár teljesen rossz irányba fordítani.
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: justif
|